![]() |
Üdvözöllek a Fórumban! ( Bejelentkezés | Regisztráció )
![]() ![]() |
![]() |
![]()
Létrehozva:
#1
|
|
Expert ![]() ![]() ![]() ![]() Csoport: Members Hozzászólások: 104 Regisztrált: 23-November 23 Innen: Gyomaendrõd Azonosító: 30,005 ![]() |
Üdvözlök mindenkit!
Köszönet a fórum üzemeltetõjének amiért ismét van lehetõségünk a fórumozásra. |
|
|
![]()
Létrehozva:
#2
|
|
Expert ![]() ![]() ![]() ![]() Csoport: Members Hozzászólások: 104 Regisztrált: 23-November 23 Innen: Gyomaendrõd Azonosító: 30,005 ![]() |
Emlékezzünk az elmúlt szezonra egy nyári képpel. Én is még csak most próbálgatom a fórumot, vannak még homályos dolgok. Remélem hamar beletanulok, a régit is csak megtanultam. Kár, hogy olyan hirtelen megszûnt mert nem volt lehetõség lementeni a dolgokat.
|
|
|
![]()
Létrehozva:
#3
|
|
Expert ![]() ![]() ![]() ![]() Csoport: Members Hozzászólások: 104 Regisztrált: 23-November 23 Innen: Gyomaendrõd Azonosító: 30,005 ![]() |
Véget ért a 2023-as versenyszezon, mindenkinek jó felkészülést kívánok!
2024-es versenynaptár tervezet 2024. 05. 25 -26 Sarkad, Éden-tó 2024. 06. 22-23 Ártánd, Tó-Kupa 2024. 07. 06 Fót 2024. 07. 16-25 NAVIGA NS VB, Sarkad 2024. 08. 3 Mályi Kupa 2024. 08. 10 Tát, Tó Kupa 2024. 08. 24 - 25 Gyomaendrõd . |
|
|
![]()
Létrehozva:
#4
|
|
Expert ![]() ![]() ![]() ![]() Csoport: Members Hozzászólások: 104 Regisztrált: 23-November 23 Innen: Gyomaendrõd Azonosító: 30,005 ![]() |
Látom egyre többen nézegetik az oldalt. Remélem ez is fel fog futni olyan szintre mint a régi volt, ez csak rajtunk múlik. Vannak elképzeléseim a jövõre de addig itt található a honlapom azon lehet tájékozódni.
https://www.blaskomodell.hu/ |
|
|
![]()
Létrehozva:
#5
|
|
Expert ![]() ![]() ![]() ![]() Csoport: Members Hozzászólások: 104 Regisztrált: 23-November 23 Innen: Gyomaendrõd Azonosító: 30,005 ![]() |
Aki megnézte a honlapomat láthatta, hogy tervezem egy hajómodell építését egészen az alapoktól. Októberre terveztem de jelentkezõk hiányában még várok. A cél az lenne, hogy az alapoktól kezdve építsünk egy egyszerû hajómodellt a legegyszerûbb anyagokból. Tudom egyszerûbb bemenni egy modellezõ boltba és megvásárolni a kész terméket, de akkor hol marad az építés öröme. Sajnos a mai fiatalságnak ez kimarad az életébõl, az alkotási vágy, a kézügyesség fejlesztése. Kb 10 éve már indítottam egy ilyen internetes szakkört akkor 3 modell készült el, 1. Hatvanba 2. Romániában 3. Budaörsön. Tudom nem nagy szám de remélem most is lesz jelentkezõ, látom a beírásomat már sokan látták, remélem lesz jelentkezõ. Itt is lehet nyugodtan jelentkezni. Ha legalább 5 jelentkezõ lesz akkor elkezdem, én elõre építem és az egyes fogásokat fotóval is bemutatom. Ha lesz rá igény videót is készítek az építésrõl. Az elõzõ építésnél a bordákhoz a rétegelt lemezt az élelmiszer áruházakban használ déli gyümölcsös ládákból termeltük ki. Ezt díjmentesen tudjuk beszerezni mivel most van a szezon.
|
|
|
![]()
Létrehozva:
#6
|
|
Expert ![]() ![]() ![]() ![]() Csoport: Members Hozzászólások: 104 Regisztrált: 23-November 23 Innen: Gyomaendrõd Azonosító: 30,005 ![]() |
A következõ hozzászólásban közlöm a megépítendõ modell tervrajzát. Én ezt a modellt 1968-ban 7 osztályosként építettem, ha én akkor az akkori technikával meg tudtam építeni akkor szerintem ma nem okozhat gondot.
|
|
|
![]()
Létrehozva:
#7
|
|
Expert ![]() ![]() ![]() ![]() Csoport: Members Hozzászólások: 104 Regisztrált: 23-November 23 Innen: Gyomaendrõd Azonosító: 30,005 ![]() |
Errõl a modellrõl lenne szó a megépítésnél. Ez csak egy fotó a tervrajzról, akit érdekel annak el tudom juttatni pdf formátumban amit ki lehet nyomtatni bármely másolószalonban az eredeti méretben. A modell 89 cm ami a verseny kategóriában F2-A kategóriának felel meg. Aki megépíti versenyezhet vele.
|
|
|
![]()
Létrehozva:
#8
|
|
Expert ![]() ![]() ![]() ![]() Csoport: Members Hozzászólások: 104 Regisztrált: 23-November 23 Innen: Gyomaendrõd Azonosító: 30,005 ![]() |
Egy kis klubtörténet videóban.
A következõ szövegre kattintva megjelenik a klub múltjáról a videó. https://www.youtube.com/watch?v=qT2rw9b8NRw Annyi kiegészítés a végére, hogy a videóban szereplõ honlap már nem létezik, a szolgáltató megszûnt. Helyette ez van: https://www.blaskomodell.hu/ |
|
|
![]()
Létrehozva:
#9
|
|
Expert ![]() ![]() ![]() ![]() Csoport: Members Hozzászólások: 104 Regisztrált: 23-November 23 Innen: Gyomaendrõd Azonosító: 30,005 ![]() |
Akkor kezdjük egy kis tájékoztatással.
Aki most kezdi ezt a fajta modellezést annak elöljárójában egy kis ismertetõ. Nagy kérdés, hogy milyen modellel kezdjek. Ez függ a kézügyességtõl és a mûhely felszereltségétõl. Van olyan klubtagunk aki elsõre a Titanikot építette. Ehhez nagy elszántság és kézügyesség szükséges. Én véleményem az egyszerûbb és gyorsabban elkészíthetõ modell. Itt hamarább van sikerélmény és fel tudjuk mérni a képességeinket. A következõ amiben döntenünk kell, mire szeretnénk használni a modellt? Magunk szórakoztatására vagy versenyzésre, itt jön a következõ kérdés, hogy mekkora méretben készítsük el. Ez függ attól is, hogy a vízig mivel tudjuk szállítani, ha nem rendelkezünk autóval akkor szinte biztos, hogy jobban járunk egy kisebb modellel. Ha van autó akkor számításba jöhet egy közepes méret, ha netán kombi vagy egy furgon akkor a nagyobb méret is. A kis modell elõnye az egyszerû szállítás, hátránya: ha szeles idõben úsztatjuk könnyen borulékony és nehezebben manõverezhetõ. A technikának bele kell férni, ez gondos tervezést igényel, habár ma már van lítium akku ami nagyban megkönnyíti a helyzetet. A közepes modell a legnépszerûbb, stabilabb a vízen és könnyedén elhelyezhetõ a technika. A szállítás is viszonylag megoldható /egy emberes/. A nagy méret elõnye: látványos egy bemutatón sok mûködõ technika beépíthetõ viszont a szállítás és vízre tétel már minimum 2 emberes. Felépítés szempontjából vannak egyszerûbben kivitelezhetõ vontatóhajók és yachtok, és a bonyolultabb csatahajók. Vannak folyami hajók amik kis merülésûek ezeket kis méretben nem érdemes megépíteni mert nagyon instabilak és vannak a tengeri hajók. Ezek alapján mindenki eldöntheti, hogy milyen modellbe szeretne belekezdeni. |
|
|
![]()
Létrehozva:
#10
|
|
Nano ![]() Csoport: Members Hozzászólások: 3 Regisztrált: 25-November 23 Azonosító: 30,008 ![]() |
Azzal egészíteném ki János elõzõ hozzászólását, hogy a verseny szempontjából az F2 (élethû hajómodell) kategóriában az alábbi mérethatárok léteznek:
- F2-A osztályban a 90 cm-nél rövidebb, - F2-B osztályban a 90-140 cm, - F2-C osztályban pedig a 140-240 cm hosszúságú modellek vesznek részt. |
|
|
![]()
Létrehozva:
#11
|
|
Expert ![]() ![]() ![]() ![]() Csoport: Members Hozzászólások: 104 Regisztrált: 23-November 23 Innen: Gyomaendrõd Azonosító: 30,005 ![]() |
Mint ahogy Zoli az elõzõ hozzászólásban leírta a kategóriákat most már beazonosítható a kicsi, közepes, és a nagy méret. De én már elég sokat írtam, most már várnék kérdéseket. Nézelõdõ van már bõven, remélem komoly érdeklõdõ is akad.
Így nem tudom mirõl írjak, a modellek meghajtása általában elektromosan történik. Az A kategóriás modellekbe célszerû lítium akkut használni a hely és a súly miatt. A többibe általában zselés akkukat használunk, ez a riasztókban rendszeresített 12V 7.5Ah-as méretûeket mivel ezeket gyártják a legnagyobb tömegben és így arányaiban elfogadható árúak. Ezekbe a modellekbe úgy is kell súly, hogy elérjék a vízvonali merülést. |
|
|
![]()
Létrehozva:
#12
|
|
Expert ![]() ![]() ![]() ![]() Csoport: Members Hozzászólások: 104 Regisztrált: 23-November 23 Innen: Gyomaendrõd Azonosító: 30,005 ![]() |
Az elõzõ hozzászólásban az akkukról volt szó, itt egy fotó a két típusról. Mi ezeket használjuk A lítiumon nem látszik az érték. 3 cellás és 5Ah-ás. Ezt az A kategóriás modellekben használjuk, a nagyobb modellben csak akkor ha nagy sebességet szeretnénk elérni. A B kategóriás modellekbe a zselést használjuk, van amelyikben 1-et a 12v-os rendszer és van ahol 2-õt a 24v-os rendszer. A C kategóriásokban van ahol 4 db-ot itt 2 párhuzamos és a másik 2 vel sorosan, ez szintén 24v-os.
|
|
|
![]()
Létrehozva:
#13
|
|
Expert ![]() ![]() ![]() ![]() Csoport: Members Hozzászólások: 104 Regisztrált: 23-November 23 Innen: Gyomaendrõd Azonosító: 30,005 ![]() |
Akkor a motorokról és a hajtásokról is egy pár szót. A kisebb modellekbe nyilván kisebb motor kell, ezek általában nagyobb fordulatúak. Ezeket valamilyen formában áttételezni kell. Ez lehet fogaskerék vagy szíj hajtás. Én évek óta O gyûrûs hajtást alkalmazok, ez csendes és a legegyszerûbben kivitelezhetõ.
A képen egy nagyobb motor látható ezért 2db 4mm-es gyûrû került rá, így át tudja vinni a 400 W teljesítményt. Itt látható egy példa: |
|
|
![]()
Létrehozva:
#14
|
|
Expert ![]() ![]() ![]() ![]() Csoport: Members Hozzászólások: 104 Regisztrált: 23-November 23 Innen: Gyomaendrõd Azonosító: 30,005 ![]() |
És itt szeretnék bemutatni két hajtási módot. Az elsõ képen egy közvetlen áttétel, a másodikon áttétel és hajtómûvön keresztül kardán hajtás. Áttételnél általában a fordulat csökkentés a cél, vagy mint az elsõ képen látható a motor elhelyezés miatt. A kardán hajtást ott használjuk ahol nem kell fordulatot csökkenteni. Arra kell törekedni, hogy minél alacsonyabb legyen a kimenõ fordulat. Mi általában 3000/perc -nél nagyobb fordulatot nem szoktunk kiengedni. A nagyobb motorok /autó fûtõmotor vagy hûtõ ventilátor/ ilyen fordulaton üzemelnek, általában ezeket szoktuk használni.
|
|
|
![]()
Létrehozva:
#15
|
|
Expert ![]() ![]() ![]() ![]() Csoport: Members Hozzászólások: 104 Regisztrált: 23-November 23 Innen: Gyomaendrõd Azonosító: 30,005 ![]() |
Várom a kérdéseket mert így csak vaktában írogatok, nem tudom kit mi érdekel. És várom a jelentkezõket a modellépítõk közé, amíg nem lesz legalább 5 jelentkezõ addig nem kezdem el.
A motorokról még annyit, hogy több lehetõség van, a kisebb motorokat meg lehet vásárolni modell boltokban de ki lehet termelni akkus fúrókból. De aki szeret barkácsolni 10 ezer forintért már lehet kapni akkus fúrót amit szétszedve fel tudunk használni. Van hozzá akku töltõ és 2 akku + a motor és+ a szabályzó amit 2servoval tudunk mûködtetni. A nagyobb motorokat autóbontóban tudjuk megvásárolni /fûtõmotor, és hûtõ ventilátor motor/. |
|
|
![]()
Létrehozva:
#16
|
|
Expert ![]() ![]() ![]() ![]() Csoport: Members Hozzászólások: 104 Regisztrált: 23-November 23 Innen: Gyomaendrõd Azonosító: 30,005 ![]() |
Ha esetleg valaki úgy gondolja, hogy jó lenne egy játszós hajó ami nem annyira kényes, van lehetõség. Az Emilka vontatónak van sablonja és tudok mûanyag testet készíteni. Itt közlöm a linket ahol meg lehet tekinteni az építését. De továbbra is lehet jelentkezni az építésre, ha valaki nem szeretné itt felfedni a kilétét az nyugodtan jelentkezhet a telefonszámomon is. 30 2675131.
És itt a link: https://www.blaskomodell.hu/saj%C3%A1t-olda...p%C3%ADt%C3%A9s |
|
|
![]()
Létrehozva:
#17
|
|
Expert ![]() ![]() ![]() ![]() Csoport: Members Hozzászólások: 104 Regisztrált: 23-November 23 Innen: Gyomaendrõd Azonosító: 30,005 ![]() |
A következõ képeken különbözõ hajtási módokat mutatok. Az elsõ képen egy "kutyacsontos" kardánt látunk. 2. kép .Amikor elkezdtem ezt a hajtást akkor még a motorokat úgy szereltem, hogy legyen spanolási lehetõség. Ma már csak megépítem a hajtást és utána elviszem a modellt a boltba és addig próbálom a gumigyûrûket amíg nem találok megfelelõ méretût. Ugyanis a gumigyûrûk hossza 5 mm-enként változik. A másodikon egy gumigyûrûs áttételt. A harmadikon egy kettõs hajtást ahol 2 motor 1 tengelyt hajt.
Csatolt elõnézeti képek(s)
|
|
|
![]()
Létrehozva:
#18
|
|
Expert ![]() ![]() ![]() ![]() Csoport: Members Hozzászólások: 104 Regisztrált: 23-November 23 Innen: Gyomaendrõd Azonosító: 30,005 ![]() |
Akkor ha nincs kérdés én gyûjtök össze pár dolgot ami a minimum szerszám a modellezéshez
Gépek közül mindenképpen szükséges egy fúrógép de szerintem ez ma már minden háztartásban megvan. Ezzel tudunk fúrni, csiszolni. Nem feltétlen szükséges de jó ha van egy dekopír fûrész, ezzel ki tudjuk vágni a bordákat, de ha nincs akkor kézi lombfûrész. Kis méretû kalapács, éles kés /szike/, rajzeszközök ,ceruza, filc vonalzó. Különbözõ csipeszek a rögzítésekhez. Természetesen ezt lehet fokozni, de alapjában ezekkel a szerszámokkal már el lehet kezdeni a modellezést. Anyagok általában, a bordákhoz rétegelt lemez, a palánkoláshoz fenyõ léc 3x5 mm de a modell méretétõl függõen ez lehet szélesebb és vastagabb. A palánkolás rögzítéséhez acél gombostû, ezt úgy tudjuk meg, hogy acél-e, hogy egyet eltörünk. Ha törik akkor jó ha hajlik akkor csak vas az nem jó. Továbbá vízálló fa ragasztó. A bevonáshoz mi poliészter gyantát használunk üvegpaplannal. De a kezdõknek akik még nem dolgoztak ezzel a szerrel azoknak az epokittet ajánlom. És a végén csiszolás festés. A festést is lehet kompresszorral, ecsettel, vagy sprey festékkel. Nagy vonalakban ennyi jutott eszembe. Ha jön kérdés szívesen válaszolok. |
|
|
![]()
Létrehozva:
#19
|
|
Expert ![]() ![]() ![]() ![]() Csoport: Members Hozzászólások: 104 Regisztrált: 23-November 23 Innen: Gyomaendrõd Azonosító: 30,005 ![]() |
Úgy látom nem sok a regisztráló, így hiába várom a kérdéseket. Ha esetleg valaki Gyomaendrõd irányában autózik és meg szeretne minket látogatni a klubban szívesen fogadjuk. Általában szombaton 9 órától van foglalkozás de a honlapomon legkésõbb péntek estig fel szoktam írni, hogy lesz-e. Itt megtalálható:
https://www.blaskomodell.hu/ Én most épp egy régi modell befejezésén dolgozok. Kép itt. |
|
|
![]()
Létrehozva:
#20
|
|
Expert ![]() ![]() ![]() ![]() Csoport: Members Hozzászólások: 104 Regisztrált: 23-November 23 Innen: Gyomaendrõd Azonosító: 30,005 ![]() |
Ha már nincs kérdés egy pár szót a klubról. Aki megnézte a videót az valamennyire képben van.
A rendszerváltáskor Békés megyében 13 modellezõ klub létezett, mivel elég macera volt önállónak lenni így a legtöbb klub feladta. Addig az MHSZ hez tartoztunk így egyszerûbb volt az adminisztráció. Volt egy pénztárkönyvünk és gyûjtöttük a számlákat amit évente 2x ellenõriztek. Ezzel szemben a mai helyzet, cégbírósági bejegyzés, statisztika, napló fõkönyv vezetés /ami olyan mint a nagy vállalatoknál, kiterítve 2és fél asztal kell hozzá/adóbevallás és hasonló dolgok. Így 3 klub maradt, A Gyulai az Orosházi és a Gyomaendrõdi. Ennek köszönhetõen akik klub nélkül maradtak azok hozzánk léptek be a klubba. Jelenleg 7 városból vannak klubtagjaink. Így nincs akadálya annak ha valaki az ország másik felébõl szeretne belépni tagnak, mindenkit szívesen látunk. És a klub 45 éves évfordulóján rendezett kiállításról készült videó. https://www.youtube.com/watch?v=yxQKiGG6pRY |
|
|
![]() ![]() ![]() |
Szöveges verzió | A pontos idõ: 20th June 2025 - 12:02 AM |