![]() |
Üdvözöllek a Fórumban! ( Bejelentkezés | Regisztráció )
![]() ![]() |
![]() |
![]()
Létrehozva:
#1
|
|
Micro ![]() ![]() Csoport: Members Hozzászólások: 11 Regisztrált: 15-August 07 Innen: Siófok Azonosító: 27 ![]() |
VARIO
Vario mint scale heli gyártó, nevét talán onnan kapta, hogy eleinte egy-két mechanikára több félé karosszériát is fel lehet rakni. Engem a benzines mechanikák érdekeltek itt, ha leszámítjuk az utóbbi 2 év fejlesztéseiket ahol, muszáj volt a mechanika formájába belenyúlni / Air-Crane / 2 fõ vázuk volt erre a témára, a kisseb 1,8 M rotot távig a másik 2,16M -ig utóbbinál, meglehetõsen elõretolt motorral érték el a farok súly többlet kompenzálását. Mindkét esetben a motora közvetlenül felszerelt röpsúlyos kuplung adja egy bordásszíj segítségével a hátsó farok meghajtó tengelyre a nyomatékot, ez a függõleges tengely, hajtja meg, fogaskerekek segítségével / szabadon futón keresztül/a fõtengelyt autorotánál nincs farok meghajtás. Visszatérve a hátsó farok meghajtó tengelyhez itt különbözöm magasságokban lévõ furatok, találhatok az oldal lemezeken melyek segítségével, meghatározhatjuk a kilépõ tengely magasságát a talpponthoz képest ez a variálási lehetõség, adja meg a különbözõ karosszériákba szerelhetõségnek lehetõségét. (IMG:http://forum.fliton.hu/uploads/1199481631/gallery_27_14_557.jpg) (IMG:http://forum.fliton.hu/uploads/1199481631/gallery_27_14_14821.jpg) |
|
|
![]()
Létrehozva:
#2
|
|
Micro ![]() ![]() Csoport: Members Hozzászólások: 11 Regisztrált: 15-August 07 Innen: Siófok Azonosító: 27 ![]() |
Bell 47GII
Kicsit elmaradtam de már a vége felé közeledem. Én a gépválasztásakor mindenkép egy öreg, rácsos farok szerkezetû helit szeretem, volna. Így a bell ill. a láma között, gondolkodtam, rotor táv véget maradt a bell 47GII. A kitt tartalma egy gyönyörûen keményforrasztott saválló csövekbõl összeállított váz, üvegszálas kabin, mélyhúzott sötét kabin plexi, mûanyag vezérsíkok tankok. Vario külön árulja a mechanikát, fõtengelyt, rotorfejet, rotorlapátot, motort, kipufogót, önindítót. Scale tartozékokat: kabinbelsõ, pilótát, fényeket, bot szett, elvédõk. (IMG:http://forum.fliton.hu/uploads/1199481631/gallery_27_14_120952.jpg) A gép összeszereléshez egy elég egyszerû inkább fotó albumnak, mint leírásnak nevezhetõ segédletet adnak. Más a helyzet a mechanikával, az adott összeszerelési útmutató itt már nagyon jól használható. Mielõtt rengeteg munkát ölnénk egy ilyen gép végleges kialakításába, érdemes festés és minden cicoma elhagyását mellõzve összerakni és berepülni. Nálam itt derült fény a váz szép de igen gyenge forrasztásaira. E-végett el is ment a kedvem egy idõre, majd megbékélve a problémával új erõre kapva, nekiálltam a széteset forrasztások helyrehozásához. Az egész vázat újra forrasztottam, megerõsítetem. Forrasztáskor próbáltam elõre gondolkodni, ekkor jöttem rá több bell-en láttam utólagosan, felszerelt helyzetjelzõfényt. Ezeket igen rondán gyorskötözõvel barkácsolták fel, így esztergált gyûrût forrasztottam a vázhoz. (IMG:http://forum.fliton.hu/uploads/1199481631/gallery_27_14_46363.jpg) |
|
|
![]()
Létrehozva:
#3
|
|
Micro ![]() ![]() Csoport: Members Hozzászólások: 11 Regisztrált: 15-August 07 Innen: Siófok Azonosító: 27 ![]() |
Összeszerelési útmutató
Mechanika Mechanika németesen masszív, vaskos szerkezet, alumínium oldallemezekkel talán egy szépséghibával a csapágyházak mûanyagból készültek. Ami viszont pozitívum a fõtengely felsõcsapágya alatt található támcsapágy. A vezérlést 4 pontos imbolygó megtámasztással készül a szervo választásnál nem kis probléma, hisz elvileg 5kg-os szervók is elegendõek, lennének, viszont egy ekkora gépnél azért ezen nem spórol az ember. A motor egy komatshu zenoah variora átmatricázva, ha igazán örültek, vagyunk, nem hagyjuk ki az önindítót sem melyet a berántó helyére, szerelünk ez egy kétszeres áttételen és szabadon futón, keresztül hajt. Még egy gyöngyszem a kipufogó, ez egy mûremek még a legigényesebbek sem köthetnek bele, max az árába, egy technikai problémával, a könyök és a dobot összekötõ teflon csõ keménysége véget nem igazán tömít. (IMG:http://forum.fliton.hu/uploads/1199481631/gallery_27_14_183812.jpg) (IMG:http://forum.fliton.hu/uploads/1199481631/gallery_27_14_9767.jpg) Rotorfej Itt használható scale rotorfej, ezek viszont hiller híján nem olyan stabilak. Én a hilleres verziót választottam a varionál ezek felül hillereltek. Érdekessége a középagy alsórésze 90 fokonként slicelit kívülrõl egy szorítóbilincs, mint egy befogópatron szorítja a fõtengelyre a rotor agyat természetesen ezen kívül egy 3mm-es inbusz is, fogja. Külön vásárolható rotor féktárcsa és rádióval vezérelhetõ mechanikus szalagfék is. (IMG:http://forum.fliton.hu/uploads/1206569900/gallery_27_14_12026.jpg) Váz Vázról már írtam saválló csövekbõl ezüsttel kemény forrasztót rácsos tartószerkezet. Sajtolt 0, 5mm-es lemezbõl készültek a talpbekötések és az üzemanyagtank tartó. A vázhoz csavarkötéssel rögzítjük a mechanikát. A farokrotor meghajtása önbeálló mûanyag csapágyházzal megvezetet kardánnal történik. A csapágyházakat saválló bilincsek rögzítjük a vázhoz, ha elfúrnánk, vagy forrasztáskor méretkülönbség állna be a rögzítésre kiszemelt csövekbe , ne felejtsünk Kövihez egy kis horonymarásra elmenni. Igen sokfelesleges energiától, kíméljük meg magunkat. Ha elõbb kitalálom, nem szenvedek annyit a precíz távtáró lap kifúrásával. A legproblémásabb rész talán a derékszög farokrotor kihajtás rögzítése a vázon, szintén nem egy átgondolt konstrukció. A váz vége egy 20-as csõbe végzõdik, ebbe gumi O gyûrûk segítségével, rögzülnek a csapágyházak. Az összeszerelt farokrotor meghajtást a rövid csõben elhelyezkedõ kardándarabkával együtt, kézzel préseljük a helyére. Gyári megoldás a csõ külsõ részére ráhúzott közdarab két oldalán lemezcsavar a végén három hernyócsavar roppantaná össze a csövet. Én a vázcsõ belsejébe esztergált vastag falucsövet helyeztem, oldalába 3mm-es inbusszal csavaroztam a külsõ gyûrõt és így a végén lévõ 3db hernyócsavar, sem tudta összeroppanni. (IMG:http://forum.fliton.hu/uploads/1206569900/gallery_27_14_113416.jpg) Másik problémás terület az üzemanyagtank rögzítés a 300ml tankokat 3db csavar alulról próbálkozik megtartani és leküzdeni a rezonanciát, segítetem rajtuk méghozzá a két tank bicikli küllõvel, történõ összekötésével remélhetõleg beválik. Az üzemanyag csövek elrendezése sem egyszerû feladat fõleg a kis sugárban visszafordítót csövek esztétikus és törés mentes elhelyezése. Erre üzemanyagszûrõ tartó konzolt és spirál rugókat használtam. A tankokat sorba kötöttem az eredeti Y összekötésbe nem igazán bíztam. (IMG:http://forum.fliton.hu/uploads/1199481631/gallery_27_14_27064.jpg) Kabin A kabin közepes minõségû elég vékony laminát, amit nem igazán értetem, hogy a hátfalon lévõ négy csavar hogy nem szakad, ki miután jól telipakoljuk akkukkal, elektronikával. Nem kísérleteztem így a hátfalat megerõsítettem 5mm-es réteges lemezzel ebbe körmös fa anyát ragasztottam így kívülrõl egyszerûen fel-leszerelhetõvé, válik. A kabin belsejét sajnos külön rendelendõ. Ebbõl a szettbõl nem minden használható, például az üveglamináthoz egy mûanyag mélyhúzott profil lépcsõt, kellene ragasztani, melyre ráhelyezhetõ a padozat/ kuka/ Réteges lemez profilra csiszolva majd felragasztva a kabin belsejére ehhez masszívan csavarozható a padozat. A padozatra az üléseket vékonyperemüknél fogva kell felragasztani ezt egy vastag keményszivacs+kétoldalas ragasztóval talán véglegesítettem. Ezzel nincs vége, ha szépet akarunk, megrendeljük a bot szettet. Kistrepni láb és botkormány ezek anyaga polietilén, amit semmivel sem lehet ragasztani, még a kétkomponensû ragasztóhoz is ilyen keverõlapkát adnak, ugyanis kötés után könnyen leszedhetjük a ragasztót, tehát megszokásból ragasztunk, majd csavarozunk és festünk. Ja és itt említeném meg gyönyörû a kis tûzoltó készülékük el, ne felejtsük illetve a pilótát, mely sok szépruhába öltöztethetõ. Elektronika Az elektronika elhelyezésére a leírásokba semmi sem utal ezt mindenki, ahogy tudja, úgy oldja meg. (IMG:http://forum.fliton.hu/uploads/1206569900/gallery_27_14_252726.jpg) Egyfajta megoldás az elektronika beszerelésére. (IMG:http://forum.fliton.hu/uploads/1206569900/gallery_27_14_191705.jpg) Utolsó ellenörzés a trepni lezárása elött. Úszótalp Balatoni gyerek lévén régebben vettem egy vario úszótalpat nagyon látványos. Még a reptéren az irányító toronyból is lejöttek, hogy mivel repülünk. Gondjaim a gyors fel és leszereléssel akadtak ezért egy közbetétet készítetem, amibe saválló távtatokat helyeztem felül fixen, rögzítetem a vázhoz alul inbusz csavarra, könnyen cserélhetem a csúszótalpat úszótalpra. (IMG:http://forum.fliton.hu/uploads/1206569900/gallery_27_14_110908.jpg) Összegzõ Vario tehát egy nagyon masszív használatra tervezet, fõ komponensei gyönyörûen kivitelezettek. Csak, hogy ezen elemek / farokkihajtás- váz, váz- kabin, váz- üzemanyagtank, váz- kardánrögzítés, kabin- kabin belsõ/ összepárosításánál nem nyújtanak végleges és tökéletes megoldást. Viszont, aki kreatív és szeret alkotni annak sok élményt, nyújt egy ilyen gép összeépítése. |
|
|
![]()
Létrehozva:
#4
|
|
Micro ![]() ![]() Csoport: Members Hozzászólások: 11 Regisztrált: 15-August 07 Innen: Siófok Azonosító: 27 ![]() |
Fotók
(IMG:http://forum.fliton.hu/uploads/1206569900/gallery_27_14_55606.jpg) (IMG:http://forum.fliton.hu/uploads/1206569900/gallery_27_14_261279.jpg) (IMG:http://forum.fliton.hu/uploads/1206569900/gallery_27_14_253612.jpg) (IMG:http://forum.fliton.hu/uploads/1206569900/gallery_27_14_45767.jpg) (IMG:http://forum.fliton.hu/uploads/1206569900/gallery_27_14_233844.jpg) (IMG:http://forum.fliton.hu/uploads/1206569900/gallery_27_14_291446.jpg) |
|
|
![]()
Létrehozva:
#5
|
|
Micro ![]() ![]() Csoport: Members Hozzászólások: 11 Regisztrált: 15-August 07 Innen: Siófok Azonosító: 27 ![]() |
Repülés
2008/06/22 Siófok (IMG:http://forum.fliton.hu/uploads/1206569900/gallery_27_14_20107.jpg) (IMG:http://forum.fliton.hu/uploads/1206569900/gallery_27_14_129054.jpg) (IMG:http://forum.fliton.hu/uploads/1206569900/gallery_27_14_330350.jpg) (IMG:http://forum.fliton.hu/uploads/1206569900/gallery_27_14_71565.jpg) (IMG:http://forum.fliton.hu/uploads/1206569900/gallery_27_14_159544.jpg) (IMG:http://forum.fliton.hu/uploads/1206569900/gallery_27_14_162205.jpg) (IMG:http://forum.fliton.hu/uploads/1206569900/gallery_27_14_164312.jpg) (IMG:http://forum.fliton.hu/uploads/1206569900/gallery_27_14_7606.jpg) Itt a vége jöhet a következõ. |
|
|
![]() ![]() ![]() |
Szöveges verzió | A pontos idõ: 20th June 2025 - 12:50 PM |