Összeszerelési útmutató
Mechanika
Mechanika németesen masszív, vaskos szerkezet, alumínium oldallemezekkel talán egy szépséghibával a csapágyházak műanyagból készültek. Ami viszont pozitívum a főtengely felsőcsapágya alatt található támcsapágy. A vezérlést 4 pontos imbolygó megtámasztással készül a szervo választásnál nem kis probléma, hisz elvileg 5kg-os szervók is elegendőek, lennének, viszont egy ekkora gépnél azért ezen nem spórol az ember. A motor egy komatshu zenoah variora átmatricázva, ha igazán örültek, vagyunk, nem hagyjuk ki az önindítót sem melyet a berántó helyére, szerelünk ez egy kétszeres áttételen és szabadon futón, keresztül hajt. Még egy gyöngyszem a kipufogó, ez egy műremek még a legigényesebbek sem köthetnek bele, max az árába, egy technikai problémával, a könyök és a dobot összekötő teflon cső keménysége véget nem igazán tömít.
Rotorfej
Itt használható scale rotorfej, ezek viszont hiller híján nem olyan stabilak. Én a hilleres verziót választottam a varionál ezek felül hillereltek. Érdekessége a középagy alsórésze 90 fokonként slicelit kívülről egy szorítóbilincs, mint egy befogópatron szorítja a főtengelyre a rotor agyat természetesen ezen kívül egy 3mm-es inbusz is, fogja. Külön vásárolható rotor féktárcsa és rádióval vezérelhető mechanikus szalagfék is.
Váz
Vázról már írtam saválló csövekből ezüsttel kemény forrasztót rácsos tartószerkezet. Sajtolt 0, 5mm-es lemezből készültek a talpbekötések és az üzemanyagtank tartó. A vázhoz csavarkötéssel rögzítjük a mechanikát. A farokrotor meghajtása önbeálló műanyag csapágyházzal megvezetet kardánnal történik. A csapágyházakat saválló bilincsek rögzítjük a vázhoz, ha elfúrnánk, vagy forrasztáskor méretkülönbség állna be a rögzítésre kiszemelt csövekbe , ne felejtsünk Kövihez egy kis horonymarásra elmenni. Igen sokfelesleges energiától, kíméljük meg magunkat. Ha előbb kitalálom, nem szenvedek annyit a precíz távtáró lap kifúrásával. A legproblémásabb rész talán a derékszög farokrotor kihajtás rögzítése a vázon, szintén nem egy átgondolt konstrukció. A váz vége egy 20-as csőbe végződik, ebbe gumi O gyűrűk segítségével, rögzülnek a csapágyházak. Az összeszerelt farokrotor meghajtást a rövid csőben elhelyezkedő kardándarabkával együtt, kézzel préseljük a helyére. Gyári megoldás a cső külső részére ráhúzott közdarab két oldalán lemezcsavar a végén három hernyócsavar roppantaná össze a csövet. Én a vázcső belsejébe esztergált vastag falucsövet helyeztem, oldalába 3mm-es inbusszal csavaroztam a külső gyűrőt és így a végén lévő 3db hernyócsavar, sem tudta összeroppanni.
Másik problémás terület az üzemanyagtank rögzítés a 300ml tankokat 3db csavar alulról próbálkozik megtartani és leküzdeni a rezonanciát, segítetem rajtuk méghozzá a két tank bicikli küllővel, történő összekötésével remélhetőleg beválik. Az üzemanyag csövek elrendezése sem egyszerű feladat főleg a kis sugárban visszafordítót csövek esztétikus és törés mentes elhelyezése. Erre üzemanyagszűrő tartó konzolt és spirál rugókat használtam. A tankokat sorba kötöttem az eredeti Y összekötésbe nem igazán bíztam.
Kabin
A kabin közepes minőségű elég vékony laminát, amit nem igazán értetem, hogy a hátfalon lévő négy csavar hogy nem szakad, ki miután jól telipakoljuk akkukkal, elektronikával. Nem kísérleteztem így a hátfalat megerősítettem 5mm-es réteges lemezzel ebbe körmös fa anyát ragasztottam így kívülről egyszerűen fel-leszerelhetővé, válik. A kabin belsejét sajnos külön rendelendő. Ebből a szettből nem minden használható, például az üveglamináthoz egy műanyag mélyhúzott profil lépcsőt, kellene ragasztani, melyre ráhelyezhető a padozat/ kuka/
Réteges lemez profilra csiszolva majd felragasztva a kabin belsejére ehhez masszívan csavarozható a padozat. A padozatra az üléseket vékonyperemüknél fogva kell felragasztani ezt egy vastag keményszivacs+kétoldalas ragasztóval talán véglegesítettem. Ezzel nincs vége, ha szépet akarunk, megrendeljük a bot szettet. Kistrepni láb és botkormány ezek anyaga polietilén, amit semmivel sem lehet ragasztani, még a kétkomponensű ragasztóhoz is ilyen keverőlapkát adnak, ugyanis kötés után könnyen leszedhetjük a ragasztót, tehát megszokásból ragasztunk, majd csavarozunk és festünk. Ja és itt említeném meg gyönyörű a kis tűzoltó készülékük el, ne felejtsük illetve a pilótát, mely sok szépruhába öltöztethető.
Elektronika
Az elektronika elhelyezésére a leírásokba semmi sem utal ezt mindenki, ahogy tudja, úgy oldja meg.
Egyfajta megoldás az elektronika beszerelésére.
Utolsó ellenörzés a trepni lezárása elött.
Úszótalp
Balatoni gyerek lévén régebben vettem egy vario úszótalpat nagyon látványos. Még a reptéren az irányító toronyból is lejöttek, hogy mivel repülünk. Gondjaim a gyors fel és leszereléssel akadtak ezért egy közbetétet készítetem, amibe saválló távtatokat helyeztem felül fixen, rögzítetem a vázhoz alul inbusz csavarra, könnyen cserélhetem a csúszótalpat úszótalpra.
Összegző
Vario tehát egy nagyon masszív használatra tervezet, fő komponensei gyönyörűen kivitelezettek. Csak, hogy ezen elemek / farokkihajtás- váz, váz- kabin, váz- üzemanyagtank, váz- kardánrögzítés, kabin- kabin belső/ összepárosításánál nem nyújtanak végleges és tökéletes megoldást. Viszont, aki kreatív és szeret alkotni annak sok élményt, nyújt egy ilyen gép összeépítése.