Bell 109 JET RANGER
Hirobo scale. Mint elég sok modellező én is, ha már repül vagy extrém 3D-s vagy élethű modelleket szeretem. Az élethű heliket használhatóságuk alapján két részre osztom. Az egyik a nagyon sok karbantartást igénylő apró részletekig kidolgozott a végső látvány 40%-ban a modellező munkáját dicsérő /vario/ heli ill.a normál tömeggyártott helire szerelhető önhordó héj szerkezetű karosszériák, melyek kevés karbantartást igényelnek. Ez utóbbiak egyik legigényesebb példányát, szeretném megmutatni.
Hirobo freya többféle variánsára is ráhúzható. Sok dolgunk nem akad vele 30 perces epoxival az üvegeket a vízszintest és a turbina csövet, felragasztjuk. A hosszabb kötési idő, segíti a pontos beállítást. Farok cső leszerelése után a farok részt, hátulról míg a mechanika részét elölről illesszük be a kaszniba. A szűk hely végett a farok cső rögzítő csavarjait előtte jó, ha lecseréljük ínbuszra így könnyebb a kis helyen való szerelés. Érdemes még a farok cső és a kaszni között lévő kemény habszivacsra odafigyelni. Ami szépen profilozott csak, hogy a tolórúdnál lévő kivágás, ha elfordul, megnehezíti a tolórúd mozgását, ugyanis rettentő jól tapad. Ezért a tolórúd megvezetőt pont a szivacs alá húztam így biztosítva a táválság tartást a tolórúd és a szivacs között. A karosszéria két részből áll melyet a mechanika beszerelése után összecsúsztatunk az illesztő csapok segítségével, majd a kétfelet csavarokkal rögzítjük Én egy freya OP –t öltöztettem fel melyen minden létező még nem fém elemet fémre cseréltem ezen felül vario talpat és tankolt kapott, érdemes még a zárt tér véget a kipufogó és a kaszni között hőszigetelő-lemezt tenni mely a fényezés erős hő terhelését későbbi elsárgulását, megelőzendő védelmet nyújt.
Berepülést érdemes először kaszni felhelyezése előtt megejteni, a legkisebb rezonanciát is kiszedni mivel a farkitámasztás az ilyen jellegű heliknél nincs /leszerelésre kerülnek/, így öngerjesztő folyamat jöhet létre. Ha már felszereltük a kasznit a fent említet távtartó probléma végett érdemes minden felszállás előtt a farok lapátot megmozgatva a szorulás nélküli könnyű szervo mozgást ellenőrizni. A súlypontot állítsuk be mindenkép, ha lehet elsőként az akku tálca meghosszabbításával, ha nem elég akkor ólom lappal. Az igazi scale mechanikáknál a farok súlytöbbletre a megoldást az orrára, a légtávolabbi pontra eltolt motort jelenti így csökkentve a plusz súlyfelesleget. Beindítás előtt egy feladatunk van még, a hiller tengely teljes kibillentése mellet ellenőrizni a szabad elfordulást, amihez egyébként egy távtartó lapot adnak így csökkentve a kitérést, én ezt a főtengely 10mm-rel /kijjebb/feljebb helyezve oldottam meg így a tolórudakat is hosszabbra kellett cserélnem viszont megmarat a teljes hiller tengely kitérésem.